Varme i Cascais og Lissabon i kikkerten

Godmorgen Lissabon. Vi sidder i cockpittet i herlig storbylarm. Sirener, biler og havnens travle kraner, som der læsser den ene maersk container efter den anden, over på de store skibe, er sammen med togene, der kører over den karakteristiske rødlige bro, der går tværs over Río Tejo, som vi kom sejlende på i går, vores lydspor til morgenmaden denne dag.

Vi kom til Lissabon i går aftes, efter at have ligget mange dage i Cascais, kun 14 sømil herfra. Vi har aldrig prøvet at komme sejlende til en hovedstad før. Det er meget specielt at komme sejlende ind i byen på den måde. Over vores hoveder kom flyene lavt hen over os, for at lande i byens lufthavn. De er lige så hurtigt væk som de kommer, og jeg forstiller mig hvordan byen  og floden suser forbi under dem, inden de når at opdage noget, og jeg føler mig utrolig heldig over, at vi har mulighed for at komme sejlende til byen på den måde vi gør. Vi ser langsomt hvordan træerne viger for husene og bliver reduceret til grønne områder, hvor folk slænger sig i eftermiddagssolen. Forstaderne begynder at vokse sammen og bygningerne begynder at blive mere storslåede og historiske at se på. Man fornemmer at man sejler ind i Europas ældste hovedstad, en pulserende storby. På samme tid ser vi store vandmænd drive forbi og en masse fisk svømme først stærkt i den ene retning og så pludseligt i den anden. På broen vi sejler under er der malet delfiner nede ved vandoverfladen, men vi ser desværre ikke nogle ægte delfiner denne gang.

Søren, Río Tejo

Camilla, Emil og Søren. Río Tejo

Emil i hængekøjen påvej under broen

Line studerer de forsekllige havne i Lissabon på vej ind af Río Tejo

Vores besøg i Cascais har været en lidt blandet oplevelse. Vi har stadig haft problemer med vores motor, så der har været mange frustrerende timer, specielt for Emil som altid er den der må bide i det sure æble og hoppe ned i motorrummet for at kæmpe der i den stegende hede. Og hans evner bliver virkelig testet, for når det ene problem er klaret, opstår som regel altid et nyt, måske af en helt anden karakter og ikke i sammenhæng med det første. Men det er jo så heldigt, at ud af noget negativt vokser der næsten altid også noget positivt. Fra en norsk båd havde vi hørt om en dansker fra Cascais, som de mente nok skulle kunne hjælpe os og derfor blev det at hele den danske familie kom på besøg. Når man møder danskere i udlandet er der nærmest ingen grænser for den venlighed og hjælpsomhed man møder, og sådan var det også i dette tilfælde. Det er så dejligt at opleve og så er det da også rigtig hyggeligt. Mens Jesper hjalp i motorrummet, kørte Janne rundt i byen, så vi kunne handle stort ind af alle de gode ting; rugbrødsblandinger, havregryn, pasta, ris og vand i lange baner. Bagefter blev der slappet af og leget i parken med deres 2 drenge Oskar og Carlos og pigerne fra den danske båd Vela.

klippevandring, Cascais

Line og Camilla, Cascais

Solnedgang første aften i Cascais

Planteskole, Cascais

Der er utrolig smukt i Cascais og meget eksotisk. Her er meget rigt, så der er tydeligvis også midler til at få den bedste ud af byen og området. Og så er der selvfølgelig varmen og masser af den. Her har været så varmt, at enkle dage har vi ikke kunne få os selv til at lave andet midt på dagen, end at ligge i skygge under solsejlet. Bevægede man sig ud i solen ramte varmen en som en mur. Tung og stikkende. Men man vender sig langsomt til varmen, så den anden dag tog vi en bus til byen Sientra mere inde i landet sammen med Vela. Her var der både køligere og en fantastisk natur.  Vi gik opad og opad gennem snoede gader, forbi et lille lyserødt hus H.C. Andersen engang har boet i, og videre op af en vej der blev til en lille sti og fortsatte ind i skov og tæt frodig bevoksning krydret med sporadiske klippestykker. Forbi en borg og videre op til en tidligere kongelig sommerresidens, Pena slottet, som var bygget i et sjov og fascinerende mix af stort set alle bygningsstilarter der har eksisteret i Portugal. Flotte arabiske kupler præger spirene, mens indretningen i den ene stue emmer af det gamle Kina og soveværelset vidner og ægte sydlig storhed.

Isabel, Natasja og Line. Sientra.

Pena slottet, Camilla og Line i det ene spir.

på vej op, Sientra

Vi endte med at ligge i Cascais meget længere end vi havde regnet med. Når man har været af sted i set stykke tid, som vi efterhånden har, kan man i perioder godt være lidt slem til at slå rødder. Eller det er der i hvert fald nogle af os som kan, mens andre mærker utålmodigheden for at komme videre. Når man rejser flere mennesker sammen, vil der altid være delte meninger om hvad man skal fortage sig, og hvornår og hvorfor. Lige nu er vi 4 ombord, da min far er på besøg hjemmefra, så derfor er der selvfølgelig 4 meninger ombord. Nogle gange 5, hvis man ikke kan blive enig med sig selv. Heldigvis er det en kabale som går op.

Lissabon,by på by.

Nu glæder vi os til at opleve Lissabon, selvom Camilla, min far og jeg snød og tog toget herind for et par dage siden og var her i et par timer. Men der må være mere at se endnu.

vi har købt nye solceller. De skal monteres og tilsluttes her i Lissabon

frugter

Emil handler på marked, Cascais

Camilla, Lissabon

Søren, Lissabon

Río Tejo

Dette indlæg blev udgivet i Ukategorisert. Bogmærk permalinket.

4 svar til Varme i Cascais og Lissabon i kikkerten

1. maj-britt trankjær siger:

Netop kommet hjem fra arbejde, ind på http://www.sy-cassiopeia.dk. Det er skøønt at høre fra Jer. Øv med motorproblemer, men problemer er jo til for at blive løst 🙂 Kæmpe hilsen til alle ombord
    Knus Maj-Britt

2. Lotte Dalsgaard siger:

Hej alle jeg er også lige kommet hjem , og som sædvanlig sku jeg lige kigge på hjemmesiden og idag var der bid skønt.!

3. Susanne Engelbrecht siger:

Flotte billeder. Vi kan se I har det skønt, Søren slapper også af. Tak for snakken den anden dag. Hyggeligt. Mærkeligt I er så langt væk. Her er masseer at lave. Arbejde arbejde. Jeg løb dog en halvmarathon i Århus i søndags. 1.46.4 sek. så det var ret fint. Nu skal jeg til at løbe meget inden NY 1 nov. På tirsdag skal vi til spisning hos Joachim og Bibi, vi skal have mormor og morfar med. Snart er det efterårsferie, vi skal male og ordne op. Skal også en tur til Kbh. Ida K. fejrer sin 15 års fødselsdag for hele familien. I dag startede regn og blæst, tænk på os. Imorgen skal jeg løbe molsløbet. Far skal arbejde hele weekenden. Ellers alt godt. Syltede hyben, brombær og rødbeder.
    Masser af krammer til jer alle. FAR OG MOR.

4. Lars Vinding siger:

Hej alle på Cassiopeia. Dejlig at se hvor i hygger jer.” Forfatter ” Line er i sit es, og Emil i motorrumet. Så ved i hvor han er. 😉 Kan forstå der stadigvæk er noget der driller, lidt surt. Her i danevang er der for det meste surt vejr. Har lige haft rejsegilde, og døre og vinduer kommer om 14 dag, så det sker end masse lige pludselig. Håber i alle er på toppen. Knus Lars.